Το χρονικό μιας Ελπίδας     

Αν θέλετε ακολουθήστε μας, κοινοποιήστε ή κάνετε like:

                   

Την Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2022, η κακοκαιρία με το όνομα «Ελπίς» έπληξε πολλές περιοχές της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης και της Αττικής. Οι δυνατοί άνεμοι και οι έντονες χιονοθύελλες και χιονοκαταιγίδες -πρωτοφανούς έντασης για τα ελληνικά και δη τα αθηναϊκά δεδομένα- προκάλεσαν πολλά και σοβαρά προβλήματα σε ολόκληρο σχεδόν το λεκανοπέδιο. Κεντρικοί δρόμοι και λεωφόροι της πρωτεύουσας έκλεισαν, πάνω από 1.000 αυτοκίνητα με οδηγούς και επιβάτες βρέθηκαν αποκλεισμένα στην Αττική Οδό, έναν από τους πιο σύγχρονους αυτοκινητόδρομους της χώρας, ενώ σε κάποιες περιοχές σημειώθηκαν από πολύωρες έως και πολυήμερες διακοπές ρεύματος.

Για την επέλαση της Ελπίδας, είχαν εκδοθεί εγκαίρως έκτακτα δελτία πρόγνωσης έντονων καιρικών φαινομένων από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία.

Η έντονη χιονόπτωση ξεκίνησε το πρωί της Δευτέρας και συνεχίστηκε ακατάπαυστα για ένα σχεδόν 24ωρο. Η Φιλοθέη, το Ψυχικό, το Νέο Ψυχικό, αλλά και τα γειτονικά προάστια (Χολαργός, Παπάγου, Χαλάνδρι, Αγία Παρασκευή), βρέθηκαν στο επίκεντρο της κακοκαιρίας και χτυπήθηκαν ανελέητα.

Στον Δήμο Φιλοθέης Ψυχικού, μόνο την Δευτέρα έπεσαν 55-65 εκατοστά χιονιού –να θυμηθούμε ότι πέρσι η «Μήδεια» είχε φέρει αντίστοιχα 25-30 εκατοστά χιονιού. Στο σκηνικό προστέθηκαν και 250 πεσμένα δέντρα (140 την Δευτέρα 24/1 και άλλα 110 την Τρίτη 25/1), κάποια από αυτά ύψους 10-15 μέτρων, που έπεσαν σε δρόμους αλλά και σε καλώδια ρεύματος. Και φυσικά, καθώς οι θερμοκρασίες παρέμειναν για αρκετά 24ωρα μονοψήφιες (ή και αρνητικές κατά τις νυκτερινές ώρες), τα χιόνια πάγωσαν και άργησαν πολύ να λιώσουν καθιστώντας τις μετακινήσεις σχεδόν αδύνατες. Για ορισμένους δε κατοίκους του Δήμου μας η κατάσταση ήταν πραγματικά δραματική, καθώς οι άνθρωποι έμειναν χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα και συνεπώς χωρίς θέρμανση, ζεστό νερό και κυρίως φαγητό, ακόμα και για ημέρες.

Η Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Φιλοθέης Ψυχικού είχε εκπονήσει σχέδιο αντιμετώπισης της κακοκαιρίας, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τόσο την πρόγνωση της ΕΜΥ, όσο και την περσινή εμπειρία της Μήδειας. Ήδη, από το Σάββατο 22 Ιανουαρίου είχε εκδοθεί δελτίο τύπου από τον Δήμο, στο οποίο επαναλαμβάνονταν οι οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας περί αποφυγής άσκοπων μετακινήσεων, υποδεικνύονταν τα σημεία από τα οποία οι κάτοικοι θα μπορούσαν να προμηθευτούν αλάτι αποπαγέτωσης, υπενθυμιζόταν η 24ωρη τηλεφωνική γραμμή του Δήμου (15310), ενώ δίνονταν και το κινητό τηλέφωνο του αρμόδιου Αντιδημάρχου Πολιτικής Προστασίας Γιώργου Παπαχρόνη, αλλά και το τηλέφωνο του Γραφείου του Δημάρχου.

Στον σχεδιασμό, όπως ενημερωθήκαμε από τον Δήμαρχο Δημήτρη Γαλάνη, είχαν προβλεφθεί τέσσερα εκχιονισιτικά (2 JCB και 2 BOBCAT) σε συνεργασία με τρεις εργολάβους που είχαν τεθεί σε επιφυλακή. Επιπλέον είχαν επιστρατευθεί και τα άλλα δύο εκχιονιστικά που διέθετε ο δημοτικός στόλος, με τον συνολικό αριθμό τους να είναι ίδιος με αυτόν που είχαν χρησιμοποιηθεί πέρσι στην «Μήδεια». Ένας ακόμα εργολάβος βρισκόταν σε αναμονή για την αντιμετώπιση προβλημάτων από πτώσεις δέντρων, με ένα συνεργείο (όχημα με καλάθι και αρπάγη).

Παρά το ότι η ηλεκτροδότηση δεν είναι αρμοδιότητα του Δήμου, από την Δευτέρα είχε εγκατασταθεί στο Δημαρχείο υπεύθυνος του ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος συντόνιζε επί τόπου τα συνεργεία για τις τρεις Κοινότητες. Το πρόβλημα όμως ήταν γενικευμένο και παρά τις προσπάθειες άργησε πολύ να επιλυθεί, επιτείνοντας την ταλαιπωρία αλλά και την αγωνία των κατοίκων που είχαν πληγεί.

Τόσο ο Δήμαρχος Δημήτρης Γαλάνης όσο και οι συνεργάτες του βρίσκονταν από την Δευτέρα 24/1 και για 3 ολόκληρες μέρες στο Δημαρχείο, κάνοντας ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν για την αντιμετώπιση της πρωτοφανούς αυτής κατάστασης. Ήταν οι ίδιοι που απαντούσαν στα τηλέφωνα, ήταν οι ίδιοι που σε πολλές περιπτώσεις βγήκαν με αυτοκίνητα τους που διέθεταν αντιολισθητικές αλυσίδες και μετέβησαν σε σπίτια κατοίκων μεταφέροντας είτε ψώνια, είτε ακόμα και οξυγόνο όπου χρειαζόταν. Σε περιπτώσεις που υπήρχε επείγον περιστατατικό υγείας  ή αναγκαίες ιατρικές πράξεις, όπως π.χ. αιμοκαθάρσεις, ανέλαβαν την μεταφορά των ασθενών στο Νοσοκομείο. Παρέμειναν δε στις επάλξεις ακόμα και όταν την Δευτέρα το βράδυ διεκόπη η ηλεκτροδότηση και στο Δημαρχείο και η τηλεφωνική γραμμή λειτουργούσε πλέον με τα ups, κρατώντας έτσι ανοικτό τον δίαυλο επικοινωνίας με τους κατοίκους.

Τα εκχιονιστικά ξεκίνησαν να επιχειρούν στην Φιλοθέη και το Ψυχικό από την πρώτη ώρα της χιονόπτωσης. Προϊόντος του χρόνου όμως το φαινόμενο ήταν τόσο έντονο, που οι δρόμοι έκλειναν και πάλι πολύ γρήγορα.

Την Τρίτη το πρωί η Περιφέρεια Αττικής διέθεσε στον Δήμο ένα μεγάλο εκχιονιστικό, με την προσπάθεια να επικεντρώνεται στον καθαρισμό των κεντρικών, αν μη τι άλλο, δρόμων του Προαστίου και ιδιαίτερα στα έντονα ανηφορικά σημεία. Την Τετάρτη, καθώς η κατάσταση εξακολουθούσε να είναι πολύ δύσκολη, ζητήθηκε βοήθεια από τον Δήμο Πειραιά, που ανταποκρίθηκε διαθέτοντας ένα ακόμα εκχιονιστικό για τις επόμενες τρεις ημέρες. Επιστρατεύτηκε δε και η εταιρεία ΤΕΡΝΑ, που σε συνεννόηση με τον Δήμαρχο διέθεσε δωρεάν ένα συνεργείο 25 ατόμων και επιπλέον οχήματα και καθάρισε ένα μεγάλο μέρος του Ψυχικού, αλλά και τους δρόμους πέριξ της Αγίας Σοφίας στο Νέο Ψυχικό.

Οι χαμηλές θερμοκρασίες αλλά και ο ισχυρός παγετός που επικράτησαν τις επόμενες ημέρες, παρέτειναν τον αποκλεισμό των κατοίκων ενώ τα προβλήματα ηλεκτροδότησης σε πολλές περιπτώσεις δεν επιλύθηκαν από τον ΔΕΔΔΗΕ παρά μέρες αργότερα, εξαντλώντας κάθε όριο υπομονής και ψυχραιμίας των ανθρώπων που είχαν πλέον παγώσει χωρίς ρεύμα, θέρμανση και ζεστό νερό.

Το Σάββατο 5 Φεβρουαρίου, δέκα ημέρες μετά την κακοκαιρία, είχαν συλλεγεί σχεδόν 700 τόννοι φυτικών και αυτοί μόνον από τον συνεργαζόμενο εργολάβο, πλέον της ποσότητας που είχε συλλεγεί από τον Δήμο. Με δεδομένο ότι η κοπή και απομάκρυνση κάθε πεσμένου δέντρου απαιτεί μισή με μία ώρα, ενώ στις περιπτώσεις που τα δέντρα έχουν γείρει επικίνδυνα απαιτούνται ακόμα και τρεις ώρες, καταλαβαίνει κανείς ότι ο καθαρισμός θα ήταν αδύνατον να ολοκληρωθεί συντομότερα. Και φυσικά να πούμε ότι για λόγους ασφαλείας, η κοπή κλαδιών και δέντρων που βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη των δύο μέτρων από καλώδια ρεύματος επιτρέπεται να γίνεται μόνον από τα εξειδικευμένα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ.

Πολλά ακούστηκαν και άλλα τόσα γράφτηκαν στο διαδίκτυο. Κάποιες απορίες ήσαν εύλογες, κάποια παράπονα δίκαια και φυσικά η αγανάκτηση ήταν δικαιολογημένη.

Πέραν όμως από την παραδοχή του προφανούς, του ότι δηλαδή η κακοκαιρία «Ελπίδα» ήταν πραγματικά ένα ακραίο, πρωτόγνωρο φαινόμενο και την αναγνώριση της προσπάθειας που κατέβαλαν όλοι οι άνθρωποι της Δημοτικής Αρχής –αιρετοί, διοικητικοί, τεχνικοί και εργάτες- υπάρχουν και ορισμένα αμείλικτα ερωτήματα, για τα οποία καλό θα ήταν να δοθούν και συγκεκριμένες απαντήσεις:

  • Υλοποιήθηκε το σχέδιο που είχε εκπονήσει η διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας του Δήμου;
  • Υπήρχαν επαρκείς ποσότητες αλατιού αποπαγέτωσης;
  • Γιατί το Νέο Ψυχικό παρέμεινε εξ ολοκλήρου αποκλεισμένο, μέχρι την Πέμπτη ενώ μόνο κάποιοι δρόμοι της Αγίας Σοφίας άνοιξαν μόλις την Τετάρτη;
  • Πόσα δέντρα και κλαδιά που είχαν γείρει σε απόσταση μικρότερη των δύο μέτρων από καλώδια κλαδεύτηκαν μέσα στο 2021 από τον ΔΕΔΔΗΕ;

Η κλιματική αλλαγή έχει κάνει ήδη αισθητή την παρουσία της, κάτι που σημαίνει ότι τα ακραία φαινόμενα θα εμφανίζονται ολοένα και συχνότερα. Στα 6,3 τετραγωνικά χιλιόμετρα του Δήμου μας υπάρχουν 100 χιλιόμετρα δρόμων, 187 χιλιόμετρα δεντροστοιχιών, καθώς και κατάφυτες εκτάσεις, πάρκα και άλση.

Η ανάγκη του επανασχεδιασμού, τόσο σε επίπεδο πολιτικής προστασίας, όσο και διαχείρισης του πρασίνου είναι κάτι παραπάνω από επιτακτική.  Ήρθε η στιγμή που όλοι οι διοικούντες καλό είναι να αξιολογήσουν την κατάσταση να αποδεχτούν λάθη και παραλείψεις, να αφουγκραστούν τις υποδείξεις ή ακόμα και τις κατηγορίες των παθόντων πολιτών και να προχωρήσουν σε έργα και ενέργειες με γνώμονα την ασφάλεια όλων μας.

 Γράφει η Λυδία Λέκκα   

 

Αν θέλετε ακολουθήστε μας, κοινοποιήστε ή κάνετε like:

Σχετικές δημοσιεύσεις