Ανοικτή επιστολή προς τον κ. Δήμαρχο και τα Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου
της Δικηγόρου Αγγελικής Χριστοφορίδου
Αξιότιμοι Κύριε Δήμαρχε και Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου
του Δήμου Φιλοθέης-Ψυχικού,
Από τον Ιανουάριο 2020 που αναλάβατε τα καθήκοντά σας, καλείσθε να επιλύσετε χρόνια προβλήματα του Προαστίου μας, όπως το κυκλοφοριακό, τη διάσωση – συντήρηση του πρασίνου, την προστασία των κοινοχρήστων χώρων από την αυθαίρετη δόμηση και κατάληψη από ιδιώτες ή καταστήματα κ.ά.
Ως νέα Δημοτική Αρχή, η οποία ευελπιστώ ότι θα έχει την υποστήριξη και συνεργασία όλων των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου, θα πρέπει μεταξύ άλλων να λάβετε υπόψη για την επίλυση όλων αυτών των σοβαρών προβλημάτων: α) την ανάγκη οργάνωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών με τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η επάρκεια, η ποιότητα και αποτελεσματικότητά τους για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων, β) την ανάγκη για υψηλής ποιότητας περιβαλλοντική προστασία και γ) την ανάγκη προώθησης της βιώσιμης ανάπτυξης των περιοχών του Προαστίου, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 76 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.
Ειδικότερα, θα ήθελα να αναφερθώ στην υποβαθμισμένη επί δεκαετίες από το Δήμο περιοχή της πλατείας Πίνδου Π. Ψυχικού και στην οδό 28ης Οκτωβρίου από τη διασταύρωσή της με την οδό Δάφνης μέχρι το όριό της με το Γαλάτσι. Καθώς γνωρίζετε, η κατάσταση που επικρατεί, ειδικά στο τμήμα αυτό της ΣΤ΄ ζώνης Ψυχικού, είναι εκρηκτική, κυρίως λόγω του κυκλοφοριακού προβλήματος. Τα χιλιάδες οχήματα που διέρχονται καθημερινά και οι δύο γραμμές λεωφορείων (το 651 που έχει αφετηρία στην πλατεία Πίνδου και το 036) προκαλούν τεράστια κυκλοφοριακή επιβάρυνση και περιβαλλοντική υποβάθμιση. Οι συνθήκες διαβίωσής μας επιδεινώθηκαν με την πάροδο των ετών, αντί να βελτιωθούν και η οδός 28ης Οκτωβρίου μετατράπηκε de facto σε λεωφόρο εντός της «κηπούπολης» του Ψυχικού…
Όπως γνωρίζετε, η 28ης Οκτωβρίου είναι διπλής κατευθύνσεως ανηφορική οδός που συνδέει το Ψυχικό με το Γαλάτσι, με κλίση εδάφους άνω του 10% και κατοικίες εκατέρωθεν σε όλο το μήκος της. Στο μέσον της ευρίσκεται η πλατεία Πίνδου. Έχει πλάτος οδοστρώματος 6 μέτρων και μεταβλητό πλάτος πεζοδρομίων, που σε κάποια σημεία μειώνεται στα είκοσι (20) εκατοστά (!), οπότε οι πεζοί περπατούν αναγκαστικά στο οδόστρωμα!
Το πρόβλημα επιτείνεται ακόμη περισσότερο από την έλλειψη ορατότητας των πεζών και των οχημάτων κατά τη διέλευσή τους περιμετρικά της πλατείας Πίνδου… Σας υπενθυμίζω ότι η πλατεία «τσιμεντοποιήθηκε» επί δημάρχου Ερωτόκριτου Νεόφυτου. Υλοποιήθηκε τότε ένα «απείρου κάλλους» σχέδιο με κατασκευή από μπετό κλιμακωτών επιπέδων εντός αυτής που τη διαχωρίζουν σε τμήματα συνδεόμενα μεταξύ τους με σκάλες! Δηλαδή σε ανηφορικό δρόμο με κλίση τουλάχιστον 10%, η Δημοτική Αρχή επέτρεψε την πρόσθετη ανύψωση της πλατείας και την κάλυψή της από θαμνώδη βλάστηση (λιγούστρα). Το αποτέλεσμα αυτών των αδόκιμων ενεργειών του Δήμου ήταν ο περιορισμός στο ελάχιστο της ορατότητας των πεζών και των τροχοφόρων περιμετρικά της πλατείας, αλλά και της πρόσβασης των κατοίκων σ’ αυτήν!
Επί πλέον, το πεζοδρόμιο της πλατείας κατασκευάστηκε μόνο από την πλευρά της προς το ρεύμα της καθόδου, το οποίο έχει πλάτος μόλις 40 εκατοστά, ενώ από την άλλη πλευρά της προς το ρεύμα της ανόδου, δεν υφίσταται! Ο πεζός δηλαδή στο σημείο αυτό κινδυνεύει από πάσα κατεύθυνση! Κατά συνέπεια, τα ατυχήματα είναι αναπόφευκτα. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στις αρχές Δεκεμβρίου 2009 παρασύρθηκε πεζή, επί της πλατείας Πίνδου, από διερχόμενο με ιλιγγιώδη ταχύτητα ΙΧ αυτοκίνητο κατά την προσπάθειά της να διασχίσει την 28ης Οκτωβρίου, η οποία ως εκ θαύματος κατάφερε να επιβιώσει…
Σε όλα αυτά προστέθηκε και η «εξαιρετική διακόσμηση» της πλατείας με δένδρα που δεν κλαδεύτηκαν ποτέ, εκτός από τις δύο τεραστίου ύψους λεύκες, οι οποίες φυσιολογικά κάποια στιγμή θα καταρρεύσουν και τα κλαδιά τους θα πέσουν… στα κεφάλια κάποιων τυχερών… Αξίζει να σημειωθεί ότι στο έδαφος της πλατείας υπάρχουν μέχρι σήμερα τα απομεινάρια από τις ρίζες οκτώ δένδρων που είχαν κοπεί προ εικοσιπενταετίας .…
Την ίδια «φροντίδα» είχαν και τα δύο τριγωνικά κηπάρια εκατέρωθεν αυτής, με «αυτοφυή» βλάστηση κυρίως (αγριοσυκιές, αγριοκαρυδιές, αγκάθια), διάφορα σκουπίδια και κατεστραμμένα κιγκλιδώματα στα τοιχία τους…
Ο φωτισμός της πλατείας, όπως και της 28ης Οκτωβρίου, ήταν και παραμένει ανεπαρκής, οι κολώνες φωτισμού είναι παμπάλαιες (τουλάχιστον 25 ετών), προφανώς για να διακρίνονται λιγότερο οι δύο τεράστιοι και εντελώς φθαρμένοι υποσταθμοί υψηλής τάσης της ΔΕΗ, οι πινακίδες παντός μεγέθους και χρώματος, τα graffiti στα τοιχία της πλατείας και στη χημική τουαλέτα που έχει τοποθετήσει ο ΟΑΣΑ (!), αλλά και οι διάφοροι ύποπτοι που συχνάζουν πίσω από τους θάμνους τις νυκτερινές ώρες και καθιστούν επικίνδυνη την διέλευσή μας από την πλατεία …..
Όμως, όλα αυτά τα χρόνια καταβάλαμε δημοτικά τέλη για ανύπαρκτες υπηρεσίες του Δήμου προς εμάς τους κατοίκους της εγκαταλελειμμένης αυτής περιοχής, τα οποία υπολογίσθηκαν με δυσανάλογα υψηλή τιμή ζώνης και μάλιστα, για ένα μεγάλο διάστημα, με τιμή ανώτερη της Β΄ ζώνης Ψυχικού! Ωστόσο, μετά από δύο αιτήσεις ακυρώσεως που υπέβαλα ατομικά, το Β΄ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας ακύρωσε την τιμή εκκίνησης της ΣΤ΄ ζώνης, τόσο των 3.850 €/τ.μ. με την υπ’ αριθμ. 588/2019 απόφαση, όσο και των 3.250 €/τ.μ. με την υπ’ αριθμ. 1876/2019 απόφασή του.
Εξάλλου, η Δημοτική Αρχή επέτρεψε την ίδρυση και λειτουργία καταστημάτων, κυρίως υγειονομικού ενδιαφέροντος με ανεξέλεγκτο αριθμό τραπεζοκαθισμάτων και από τις δύο πλευρές της 28ης Οκτωβρίου, που κατέλαβαν την προβλεπόμενη από το αναθεωρημένο ρυμοτομικό σχέδιο 1988 πρασιά, καθώς και τους δύο πεζοδρόμους (απολήξεις των οδών Δαβάκη και Αλ. Διάκου). Και σαν να μην ήταν αρκετό αυτό, ο Δήμος μετέτρεψε τα πεζοδρόμια έξω από τα καταστήματα σε θέσεις κάθετης στάθμευσης, με αποτέλεσμα να δημιουργείται πολύ συχνά το αδιαχώρητο στο σημείο αυτό και οι πεζοί να είναι εγκλωβισμένοι ανάμεσα σε αυτοκίνητα (πολλές φορές διπλοσταθμευμένα που δημιουργούν πρόσθετη κυκλοφοριακή συμφόρηση), λεωφορεία, φορτηγά τροφοδοσίας ή διερχόμενα, δίτροχες μοτοσυκλέτες, τραπεζοκαθίσματα και ζαρντινιέρες…
Σας υπενθυμίζω όμως, ότι τα άρθρα 1 και 3 παρ. 2β του ΠΔ της 15ης Απριλίου 1988 για την αναθεώρηση του Ρυμοτομικού Σχεδίου Ψυχικού και τις χρήσεις γης της περιοχής που ισχύουν σήμερα, προβλέπουν τα εξής: «Στα υπ’ αριθ. 166 και 167 οικοδομικά τετράγωνα, όπου ευρίσκονται τα καταστήματα της 28ης Οκτωβρίου, δηλαδή της λεγόμενης «νέας αγοράς», επιτρέπεται η ανέγερση καταστημάτων μόνο στο ισόγειο των κτιρίων. Το μέγιστο ύψος των κτιρίων των ως άνω οικοδομικών τετραγώνων ορίζεται σε 7,5 μέτρα» (άρθρο 3, παρ. 2β). Το πλάτος των πρασιών ορίζεται στα 6 μέτρα. Ο μοναδικός χώρος αγοράς στο Ψυχικό που προβλέπει το ρυμοτομικό σχέδιο σε ισχύ ευρίσκεται μεταξύ των οδών Αμαρυλλίδος-Χρυσανθέμων-Πασχαλιάς και Κοντολέοντος, ο οποίος ατυχώς δεν λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια για σοβαρές πολεοδομικές παραβάσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τις εργασίες αποκατάστασής του προ εικοσαετίας και θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των δημοτών……..
Εν όψει όλων αυτών των χρόνιων προβλημάτων και του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που καταρτίζεται με σκοπό την βελτίωση της ποιότητας ζωής μας και θα τεθεί σε πρώτη Διαβούλευση τη Δευτέρα 20.07.2020, θέλω να πιστεύω ότι θα εφαρμόσετε βιώσιμες λύσεις που θα δίδουν προτεραιότητα στους πεζούς και θα παρέχουν δίκαια και ισότιμα οφέλη προς όλους τους πολίτες του Δήμου. Επίσης, θεωρώ αυτονόητο ότι, μετά από τόσα χρόνια αδράνειας, θα εντάξετε κατά προτεραιότητα στο πρόγραμμα ανάπλασης των πλατειών του Προαστίου μας και την πλατεία Πίνδου με τον περιβάλλοντα χώρο της, καθώς και την οδό 28ης Οκτωβρίου, όπως αρμόζει και σ΄ αυτή την περιοχή του Δήμου Φιλοθέης – Ψυχικού.
Ελπίζω ότι δεν θα ολιγωρήσετε και ότι θα σεβαστείτε τα κατοχυρωμένα από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τους νόμους δικαιώματά μας. Το αξίζουμε!
(τηλ. επικοινωνίας: 2106984734 / email: info@achristoforidou.com )