Πρώτο βραβείο σε πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό καινοτομίας
Στο προηγούμενο Φύλλο μας είχαμε αναφερθεί στις ομαδικές δράσεις και τα έργα που επιλέγουν οι μαθητές του Λυκείου Φιλοθέης στην αρχή του σχολικού έτους. Όπως είχαμε γράψει, τον Σεπτέμβριο του 2022 οι μαθητές επέλεξαν να υλοποιήσουν τρία έργα. Το πρώτο έργο που παρουσιάσαμε αναλυτικά ήταν ο σχεδιασμός και η κατασκευή ενός χειμερινού καταφυγίου, που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την προστασία ευάλωτων ομάδων όπως οι άστεγοι.
Οι μαθητές επέλεξαν επιπλέον να ασχοληθούν με άλλα δύο έργα, που αφορούσαν την χαρτογράφηση του προαστίου της Φιλοθέης, σε δύο διαφορετικές εκδοχές: την προσβασιμότητα σε ΑΜΕΑ και την καταγραφή και την σήμανση των σημείων ενδιαφέροντος στην Κοινότητα.
Χαρτογραφώντας την προσβασιμότητα στην περιοχή της Φιλοθέης
Το πρώτο υλοποιήθηκε στα πλαίσια του 2ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Χαρτών (Map Competition) «Χαρτογραφώντας την προσβασιμότητα. Μπορεί ο συμμαθητής μου με αμαξίδιο να έρθει στο σχολείο;», που διοργανώθηκε κατά το σχολική έτος 2022 – 2023 από την Aστική μη Kερδοσκοπική Eταιρεία Spotin (Spotlight on Innovation) με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και στον οποίο οι μαθητές του Λυκείου Φιλοθέης απέσπασαν το 1ο βραβείο ανάμεσα σε Λύκεια από όλη την Ελλάδα.
Οι μαθητές, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, κλήθηκαν να περπατήσουν διαδρομές προς το σχολείο τους, να εντοπίσουν τα σημεία που είναι προσβάσιμα ή έχουν εμπόδια για άτομα που κινούνται με αμαξίδια και να τα καταγράψουν, μέσω ειδικής εφαρμογής χαρτογραφικής συλλογής δεδομένων για έξυπνες συσκευές, δημιουργώντας ψηφιακούς χάρτες και συνθέτοντας τα ευρήματά τους σε ιστορίες, υπό μορφήν γεωχωρικής αφήγησης (storymaps).
Η χαρτογράφηση ήταν έργο εξαιρετικά απαιτητικό και λεπτομερές, καθώς αποτύπωσε όλες τις δυνατές παραμέτρους που μπορούν να επηρεάσουν την κίνηση με αμαξίδιο: τα είδη των εμποδίων (π.χ. δέντρα, κολώνες, κάδοι, σκαλοπάτια), το κατά πόσον μπορούν εύκολα να ξεπεραστούν, τα διαφορετικά μεγέθη αμαξιδίων που μπορούν να κινηθούν σε συγκεκριμένα σημεία, την καταλληλότητα των πεζοδρομίων κλπ. Επιπλέον, τα εμπόδια φωτογραφήθηκαν και ενσωματώθηκαν στον διαδραστικό αυτόν χάρτη, που ελπίζουμε να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για τους πολίτες, αλλά και οδηγό για τις αρμόδιες υπηρεσίες που είναι υπεύθυνες για την επίλυση των προβλημάτων που έχουν εντοπισθεί. Τέλος, με το ίδιο σκεπτικό χαρτογραφήθηκε και η προσβασιμότητα του Λυκείου Φιλοθέης.
Οι εργασίες που υποβλήθηκαν στον διαγωνισμό είναι διαθέσιμες στην ψηφιακή βιβλιοθήκη https://mapcompetition.gr/prosvasimotita-storymaps/ και η βράβευση θα πραγματοποιηθεί σε ειδική διαδικτυακή εκδήλωση (η ημερομηνία θα ανακοινωθεί σύντομα στην σελίδα των διοργανωτών https://spotin.org και του διαγωνισμού https://mapcompetition.gr/
Χαρτογραφώντας την Ιστορία του Δήμου μας
Το τρίτο έργο των μαθητών του Λυκείου Φιλοθέης αποτελεί μια περιήγηση στην Ιστορία και στα σημεία ενδιαφέροντος του Δήμου μας. Οι μαθητές δημιούργησαν έναν χάρτη, που αποτυπώνει αγάλματα, σχολεία, αξιοθέατα, πολιτιστικές εγκαταστάσεις, περιπατητικές διαδρομές και οτιδήποτε μπορεί να ενδιαφέρει κατοίκους και επισκέπτες. Τα σημεία έχουν κατηγοριοποιηθεί και καταμετρηθεί, ενώ βήμα προς βήμα, κάθε σημείο έχει φωτογραφηθεί και εμφανίζεται μαζί με όλες οι σχετικές πληροφορίες και τα δεδομένα.
Ο Δήμος Φιλοθέης – Ψυχικού στο πλευρό των μαθητών
Ο Δήμαρχος Δημήτρης Γαλάνης αγκάλιασε την προσπάθεια των μαθητών του Λυκείου Φιλοθέης και τους προσκάλεσε να παρουσίασαν τα έργα τους στο Δημαρχείο. Μέσα στις επόμενες μέρες, οι δύο εφαρμογές Γεωγραφικών Συστημάτων, χαρτογράφηση προσβασιμότητας και σημεία ενδιαφέροντος, θα ενσωματωθούν στην ιστοσελίδα του Δήμου Φιλοθέης – Ψυχικού. Ο Αντιδήμαρχος Νίκος Ζερβός προσέφερε προσωπικό αρχειακό υλικό και έδωσε ουσιαστικές συμβουλές, για την χαρτογράφηση των σημείων ενδιαφέροντος στην περιήγηση του Δήμου.
Άξιοι συγχαρητηρίων είναι ο Διευθυντής του Λυκείου Φιλοθέης Πέτρος Ματζάκος και οι εκπαιδευτικοί, που ο καθένας με τον τρόπο του συνδράμει στις προσπάθειες των μαθητών. Το βάρος της προσπάθειας σήκωσαν κυρίως οι Μαθηματικοί, Αθανασία Μπετιχαβά και Ηλίας Τόλιας. Τα θερμότερα συγχαρητήρια ανήκουν βεβαίως στους ίδιους τους μαθητές, για την επιμέλεια, την φιλομάθεια και την εργατικότητα που επέδειξαν, αφιερώνοντας τον ελεύθερο χρόνο τους στο σημαντικό αυτό έργο.
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το top–nea.gr με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.