ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΝΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΑΣΠΙΣΗ ΤΗΣ ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΑΣ
Στα τέλη Φεβρουαρίου ο Δήμαρχος Δημήτρης Γαλάνης ενημερώθηκε ότι κυοφορείται ρύθμιση η οποία πρόκειται να επιτρεψει εμπορικές και επαγγελματικές χρήσεις στους βασικούς οδικούς άξονες που περιβάλλουν τον Δήμο μας και συγκεκριμενα την Λεωφόρο Καποδιστρίου και τις Οδούς Στρειτ, Βεκιαρέλλη και Μαραθωνοδρόμου. Την πληροφορία αυτή επιβεβαίωσε και ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Φιλοθέης, ο οποίος την ίδια ημέρα απέστειλε σχετική επιστολή στον Δήμο.
Ο Δήμαρχος έφερε το εν λόγω θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο και ζήτησε να συσταθεί σχετική Επιτροπή για να ασχοληθεί με το θέμα, αποτελούμενη από τους Αντιδημάρχους κυρία Ελένη Ζέππου-Χαρλαύτη και Δημήτρη Φωτιάδη καθώς και τους κ.κ. Παντελή Ξυριδάκη πρώην Δήμαρχο και επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης του Δήμου μας και Νίκο Κανελλάκη, επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης.
Η Επιτροπή ενημέρωσε τον Δήμο, ότι η εν λόγω ρύθμιση επρόκειτο να συμπεριληφθεί στο σχεδιο νομου για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, το οποίο πρόσφατα ψηφίστηκε στη Βουλή.
Η Δημοτική αρχή κινητοποιήθηκε αμέσως. Ο Δήμαρχος συνοδευόμενος από την Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Κλαίρη Συνανιώτη και την πρώην Πρόεδρο του Δ.Σ. κ. Κατερίνα Αλεξοπούλου επισκέπτηκαν το γραφειο του Υφυπουργού Χωροταξίας κ. Ν.Ταγαρά. Εκεί συζητήθηκε τόσο το φλέγον θεμα του Ν.Ο.Κ. του οποίου την τροποποίηση διεκδικεί ο Δήμος μας εδώ και 8 μήνες και αφετερου δηλώθηκε επίσημα η απόλυτη αντίθεση του Δήμου μας σε καθε ιδέα διεύρυνσης των χρήσεων που αυτη τη στιγμη επιτρέπονται στους βασικους οδικους αξονες που τον περιβάλλουν.
Για το συγκεκριμένο θέμα μάλιστα, όπως και για το θεμα του ΝΟΚ, έχουν συγκεντρωθεί 4000 και πλέον υπογραφες δημοτών μας, μαζί σε επιστολή απευθυνόμενη προς τον αρμόδιο Υπουργό.
Για το θέμα ο Δήμαρχος ενημέρωσε ωστόσο και ολους αρμόδιους Υπουργούς, καθώς και τους εκλεγόμενους στον βόρειο τομέα και ιδίως αυτούς που κατοικουν στο Προάστιό μας. Το αποτέλεσμα αυτης της κινητοποίησης ήταν να μην συμπεριληφθεί στον Ν.5037/23 η διάταξη περί διεύρυνσης των χρήσεων στο βασικό οδικό δίκτυο που περιβάλλει τον Δήμο μας!
Πρόκειται για ακόμα μια νικη του Δήμου μας για τη διασφάλιση της φυσιογνωμίας του Προαστίου κατά τη διάρκεια της παρούσας δημοτικής αρχής, μετά την επιτυχή έκβαση της δίκης για την κυριότητα της έκτασης των 250 στρεμμάτων του Λατομείου Ψυχικού, το κλείσιμο του ξενοδοχείου της οδού Υακίνθων με απόφαση του ΣΤΕ που επικυρώνει για μια ακόμα φορά την απαγόρευση της άσκησης επαγγελματικών δραστηριοτήτων μέσα στη Φιλοθέη και στο Ψυχικό, έξω από τα προκαθορισμένα οικοδομικά τετράγωνα, και στην θέση εκτός πολεοδομικού σχεδιασμού των Ο.Τ. 145, 137 και 89 του Ψυχικού, ώστε να μην οικοδομηθούν.
Η προστασία της φυσιογνωμίας του Προαστίου μας αποτελεί σταθερή δέσμευση της δημοτικής αρχής, καθώς και απόλυτη προτεραιότητά της.
Η αιτιολογημένη επιστολή του Δημάρχου Δημήτρη Γαλάνη προς τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα την τροποποίηση των χρήσεων γης επί του βασικού οδικού δικτύου
ΗΜΕΡ : 28/02/2023
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΔΗΜΟΣ:ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΨΥΧΙΚΟΥ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΔΗΜΑΡΧΟΥ
Ταχ.Δ/νση: Μαραθωνοδρόμου 95
Ταχ.κωδ.: 154 52, Ψυχικό
Τηλέφωνο: 213 2014705
Αριθμ. Πρωτ.: 28/2/2023 – ΥΠΕΝ/ΓρΥΦΧΑΠ/21195/254
Προς:
Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Κ.Ταγαρά Νικόλαο
Μεσογείων 119, Τ.Κ 11526 ΑΘΗΝΑ
ΘΕΜΑ : Τροποποίηση των χρήσεων γης επί του βασικού οδικού δικτύου.
Αγαπητέ κ. Υπουργέ,
Τυχόν απόπειρα τροποποιήσεως των χρήσεων γης επί του βασικού οδικού δικτύου στις περιοχές αποκλειστικής ή αμιγούς κατοικίας ευθέως δια νόμου και χωρίς ειδική μελέτη υπό τις διαδικαστικές εγγυήσεις της διαβούλευσης και στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα είναι οξύτατα αντίθετη στο άρθρο 24 του Συντάγματος και στη νομοθεσία της ΕΕ.
Όταν ο Νομοθέτης πήγε να κάνει με νομοθετική τροπολογία για τη Βούλα και μάλιστα με αυξημένη πλειοψηφία και τη συναίνεση των τότε δύο μεγάλων κομμάτων, το ΣτΕ δεν δίστασε και έκρινε τη διάταξη ευθέως αντισυνταγματική
ΣτΕ ολομ. 123/2007
Πράγματι, με την υπ’ αριθ. 123/2007 απόφαση της Ολομελείας του ΣτΕ, εκρίθησαν ως αντισυνταγματικές οι νομοθετικές ρυθμίσεις (άρθρο 13 Ν. 3212/2003), με τις οποίες επετράπησαν εμπορικές χρήσεις σε τμήμα του Δήμου Βούλας, εις το οποίο ίσχυε η αποκλειστική κατοικία. Σύμφωνα με την απόφαση αυτή :
‘’Με τις διατάξεις αυτές έχει αναχθεί σε συνταγματικά προστατευόμενη αξία το οικιστικό, φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον, από το οποίο εξαρτάται η ποιότητα ζωής και η υγεία των κατοίκων των πόλεων και των οικισμών. Οι συνταγματικές αυτές διατάξεις απευθύνουν επιταγές στο νομοθέτη (κοινό ή κανονιστικό) να ρυθμίσει τη χωροταξική ανάπτυξη και πολεοδομική διαμόρφωση της χώρας με βάση ορθολογικό σχεδιασμό, υπαγορευόμενο από πολεοδομικά κριτήρια, σύμφωνα με τη φυσιογνωμία, τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες κάθε περιοχής. Κριτήρια για τη χωροταξική αναδιάρθρωση και την πολεοδομική ανάπτυξη των πόλεων και των οικιστικών εν γένει περιοχών είναι η εξυπηρέτηση της λειτουργικότητας των οικισμών και η εξασφάλιση των καλυτέρων δυνατών όρων διαβιώσεως των κατοίκων (ΣτΕ Ολομ. 1528/2003). Κατ’ακολουθίαν τούτων, απαγορεύεται, καταρχήν, η λήψη μέτρων που επιφέρουν επιδείνωση των όρων διαβιώσεως και υποβάθμιση του υπάρχοντος φυσικού ή του διαγραφομένου από την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία οικιστικού περιβάλλοντος. Επομένως, ο κοινός νομοθέτης μπορεί να τροποποιεί τις ισχύουσες πολεοδομικές ρυθμίσεις εφόσον η εισαγόμενη νέα ρύθμιση αποσκοπεί στη βελτίωση των συνθηκών διαβιώσεως των κατοίκων. Η τήρηση της συνταγματικής αυτής επιταγής υπόκειται στον οριακό έλεγχο του ακυρωτικού δικαστή, ο οποίος οφείλει, βάσει των διδαγμάτων της κοινής πείρας, να σταθμίσει σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση κατά πόσο υποβαθμίζεται το περιβάλλον (πρβλ. ΣτΕ Ολομ. 1528/2003, 3478/2000, 6070/1996 κ.ά.). Ειδικότερα, κατά τον καθορισμό ή την τροποποίηση χρήσεων γης, οι οποίες αποτελούν ουσιώδες στοιχείο της κατά το άρθρο 24 παρ. 2του Συντάγματος επιβαλλόμενης, κατά τα ανωτέρω, ορθολογικής χωροταξίας και πολεοδομίας και καθορίζουν την πολεοδομική φυσιογνωμία κάθε οικισμού, από την οποία, ενόψει και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του, εξαρτάται η λειτουργικότητα του, πρέπει να αναζητείται ο πλέον πρόσφορος τρόπος θεραπείας των πολεοδομικών αναγκών, δυνάμει γενικών και αντικειμενικών κριτηρίων, συναπτομένων προς το σεβασμό του περιβάλλοντος, την ασφάλεια, υγιεινή και αισθητική, αλλά και τη λειτουργικότητα των πόλεων και οικισμών, την ικανότητα τους, δηλαδή, να επιτελούν την κύρια λειτουργία τους (οικισμός πρώτης κατοικίας, παραθεριστικός κ.λπ.), χωρίς να επιρρίπτουν σε άλλους οικισμούς τα βάρη που αυτή η λειτουργία συνεπάγεται. Τέλος, λόγοι αναγόμενοι στην υφιστάμενη πραγματική κατάσταση και στην εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων λαμβάνονται υπόψη μόνον επιβοηθητικώς’’.
Πέραν τούτων από τη νομοθεσία της ΕΕ τέτοιου είδους νόμοι θα πρέπει να έπονται ειδικής στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία εάν ελλείπει εκτιθέμεθα και διεθνώς στην Ευρώπη.
Θα ήθελα να σας τονίσω ότι παρόμοιες προσπάθειες βρήκαν αντίθετους τόσο τους Βουλευτές του Βορείου Τομέα όσο και το σύνολο των κατοίκων.
Με εκτίμηση,
Ο Δήμαρχος Φιλοθέης-Ψυχικού