BULLYING – Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΑΣΤΙΓΑ

Αν θέλετε ακολουθήστε μας, κοινοποιήστε ή κάνετε like:

του Μπάμπη Μπονάτσου

Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Φιλοθέης – Ψυχικού

Προάστιο Πρότυπο

 

BULLYING – Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΑΣΤΙΓΑ

Με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Κατά του Σχολικού Εκφοβισμού θέλω να μοιραστώ μαζί σας κάποιες προσωπικές μου σκέψεις, απόψεις και το κυριότερο, προτάσεις για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού ή Bullying, θα ξεκινήσω αναφέροντας κάποια πραγματικά και επιστημονικώς τεκμηριωμένα δεδομένα σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό που αποτελεί παγκοσμίως, ένα από τα σοβαρότερα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα με πολυπληθή κρούσματα και δυστυχώς, με θύματα μικρά παιδιά. Σε λίγο μεγαλύτερες ηλικίες έχουμε πλέον και τον Διαδικτυακό Εκφοβισμό ή Cyber Bulling,

Παιδιά τα οποία υπόκεινται σε σωματική ή λεκτική βία, ή το συνδυασμό και των δύο, άνευ λόγου. Οι θύτες τους είναι συνήθως είτε συνομήλικοι, ή λίγα χρόνια μεγαλύτεροι συμμαθητές τους από το κοινό σχολικό τους περιβάλλον. Οι συνέπειες του bullying διόλου ευκαταφρόνητες μιας και μπορούν να διαταράξουν τη ψυχοσωματική υγεία των παιδιών, ακόμη και στην περίπτωση, που δεν υποστούν, οποιασδήποτε μορφής, άσκηση σωματικής βίας.

Τα παρακάτω 10 δεδομένα σχετικά με το Bullying, που βρέθηκαν κατόπιν ερευνών σε παγκόσμιο επίπεδο, ξεκαθαρίζουν την έκταση και το βάθος του προβλήματος:

  1. Περίπου 160,000 έφηβοι κάνουν κοπάνα από το σχολείο καθημερινά εξαιτίας του bullying.
  2. Πάνω από 3.2 εκατομμύρια μαθητές είναι θύματα bullying ετησίως.
  3. To 90% των μαθητών δημοτικού έχουν πέσει θύματα bullying.
  4. Ο 1 στους 10 μαθητές παρατά το σχολείο λόγω του επαναλαμβανόμενου bullying .
  5.  Μέχρι την ηλικία των 14, λιγότερο από το 30% των αγοριών και από το 40% των κοριτσιών θα μιλήσουν με συνομηλίκους τους για το bullying.
  6. Ο σωματικός εκφοβισμός αυξάνεται στο δημοτικό , κορυφώνεται στο γυμνάσιο, και μειώνεται στο λύκειο. Αντίθετα ο λεκτικός, παραμένει σταθερός.
  7. Το 71%  των μαθητών αναφέρουν περιστατικά bullying ως ένα από τα προβλήματα του σχολείου τους.
  8. Το 17% των Αμερικανών μαθητών αναφέρουν ότι υπήρξαν θύματα εκφοβισμού 2-3 φορές το μήνα ή και περισσότερο στο εξάμηνο.
  9. Ο 1 στους 4 καθηγητές δεν δίνουν σημασία στα περιστατικά bullying και θα παρέμβουν στο 4% των περιστατικών εάν γίνουν ενώπιόν τους.
  10. Άνω του 67% των μαθητών πιστεύει ότι τα σχολεία δεν αντιμετωπίζουν το bullying αποτελεσματικά, ενώ μεγάλο ποσοστό μαθητών πιστεύει ότι η βοήθεια των ενηλίκων είναι σπάνια και αναποτελεσματική.

Το bullying υπήρχε και δυστυχώς υπάρχει και στην Ελλάδα. Ευτυχώς στα σχολεία του Δήμου μας όχι ( τουλάχιστον ακόμα ) τόσο έντονα όπως ίσως σε σχολεία άλλων περιοχών. Αυτό όμως δεν πρέπει να καθησυχάζει και να αποπροσανατολίζει κανέναν.

Όσοι είμαστε γονείς θα πρέπει να αντιληφθούμε πως τα ευχολόγια για τον εξορκισμό ενός τόσο σοβαρού προβλήματος δεν επαρκούν.

Η λύση του προβλήματος, κατά τη γνώμη μου, βρίσκεται  πρωτίστως στην πρόληψη για την αποφυγή κρουσμάτων bullying αλλά και στην καταστολή, αρχικά  με εφαρμογή παιδαγωγικών μεθόδων προσέγγισης και συμβουλευτικής, στη συνέχεια με λήψη  πειθαρχικών μέτρων, στο πλαίσιο των οδηγιών και κανόνων του Υπουργείου Παιδείας και σε ακραίες περιπτώσεις Παιδικής Παραβατικότητας  ακόμα και με ποινικές διώξεις (Σκέφτομαι και σας μιλώ σαν πατέρας δύο παιδιών και όχι ως  “ νομικός’’).

Ξεκινώντας από τους Εκπαιδευτικούς  Α΄ βάθμιας και  Β΄βάθμιας Εκπαίδευσης, θεωρώ πως είναι απαραίτητη και καθοριστική η διαρκής επιμόρφωσή τους στην πρόληψη, αναγνώριση και τελικά στη διαχείριση κρουσμάτων σχολικής βίας.

Τα παιδιά, μέσα από ομιλίες εξειδικευμένων επιστημόνων, παιδοψυχολόγων, έμπειρων στο πρόβλημα εκπαιδευτικών και δράσεις εντός του σχολικού περιβάλλοντος  θα πρέπει να  συνειδητοποιήσουν πως δεν είναι ‘’ μαγκιά και εξυπνάδα ‘’ να εκφοβίζουν και να κακοποιούν συναισθηματικά, λεκτικά ή/και σωματικά τους συμμαθητές τους.

Εμείς οι γονείς από την πλευρά μας, πρέπει να μπορούμε να αντιλαμβανόμαστε και να αποκωδικοποιούμε  ‘’περίεργες ‘’, συμπεριφορές των παιδιών μας που διαταράσσουν την καθημερινότητά του. Εάν ξαφνικά δεν θέλει να πάει σχολείο και αντιδρά ή κάποιες στιγμές «βρίσκεται αλλού» ή βασανίζεται από εφιάλτες, ίσως το πρόβλημα να είναι  ο σχολικός εκφοβισμός.

Όμως, τι και που μπορεί να προσφέρει ο Δήμος μας στην αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων αφού:

  1. Η επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών είναι αποκλειστική υπόθεση του Υπουργείου Παιδείας.
  2. Για οποιαδήποτε παρέμβαση από τον Δήμο, συνεργασίες με εξειδικευμένους επιστήμονες ή φορείς για δράσεις στα σχολεία απαιτείται ειδική άδεια (Λες και με δυο ομιλίες και την προβολή ενός βίντεο το πρόβλημα  λύθηκε).
  3. Απαγορεύεται η ύπαρξη, έστω και εθελοντικά, ενός παιδοψυχολόγου για ψυχολογική στήριξη των παιδιών.

               Προτείνω λοιπόν τα εξής  :  

  1. Συνεργασία με απολύτως εξειδικευμένους επιστήμονες και Φορείς, οι οποίοι θα παρέχουν τις γνώσεις τους, τις συμβουλές τους και την εμπειρία τους σε σταθερή βάση, με προγραμματισμένες συναντήσεις και ενημερώσεις πάνω στο πρόβλημα του Bullying.
  2. Δωρεάν συμμετοχή όλων όσων θέλουν να συμμετέχουν στις συναντήσεις αυτές (Γονείς και οικογένειες, Εκπαιδευτικοί και ειδικό τμήμα με την προαιρετική συμμετοχή μαθητών).
  3. Παρουσία και συμμετοχή παιδοψυχολόγων για παροχή ψυχολογικής στήριξης σε διαπιστωμένα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού.
  4. Για την λειτουργία των ανωτέρω, δωρεάν διάθεση Δημοτικών χώρων (Ευτυχώς, υπάρχουν αρκετοί χώροι που μπορούν να υποδεχθούν με την ίδια επιτυχία, πέραν των Πολιτιστικών εκδηλώσεων του Δήμου μας και άλλες δραστηριότητες  τουλάχιστον ισοδύναμα αξιόλογες στην κοινωνική προσφορά).

Άλλωστε, βάσει διαχρονικών και επαναλαμβανόμενων δηλώσεων της Δημοτικής Αρχής, χρήματα υπάρχουν. Επιπροσθέτως, το βραχυχρόνιο αλλά και το μακροχρόνιο όφελος από την εφαρμογή και λειτουργία ενός τέτοιου προγράμματος  θα είναι τεράστιο  αρκεί:

  • Το πρόγραμμα αυτό να έχει Διάρκεια (ένα σχολικό έτος αρχικά) και στη συνέχεια να αποκτήσει μόνιμο χαρακτήρα 

ΚΑΙ

  • Να έχει Συνέπεια όσον αφορά τους στόχους που πρέπει να καλύψει

 Η  τήρηση αυτών των δύο βασικών  στοιχείων  είναι βέβαιο πως θα αυξήσει  την προσέλευση και την συμμετοχή των δημοτών μας σε αυτή την πρόταση-Δράση  και ουσιαστικά θα επιβεβαιώσει την χρησιμότητά της.

Ας συνειδητοποιήσουμε όλοι μας το μέγεθος του προβλήματος και το γεγονός πως μιλάμε για τα παιδιά μας. Δεν αρκεί μοιρολατρικά και αμέτοχα να εντοπίζουμε ίσως το πρόβλημα και να κινδυνολογούμε.

Πρέπει όλοι μας να γίνουμε μέρος της λύσης του !

 

 

Αν θέλετε ακολουθήστε μας, κοινοποιήστε ή κάνετε like:

Σχετικές δημοσιεύσεις